Welkom op mijn weblog. Hier zal ik u op de hoogte houden van al mijn belevenissen in de natuur. Als u het leuk vind, kunt u ook reageren op mijn foto's, wat ik zeer op prijs stelt. U kunt klikken op de foto voor groter formaat. Veel plezier bij het bekijken van mijn blog!

maandag 9 januari 2012

Dagje Oostvaardersplassen

Vorige week woensdag zijn we met het gezin een dagje naar de Oostvaardersplassen geweest. De woensdag was de enige dag van de week dat het droog bleef en zelfs een klein beetje zon konden verwachten.
Daar aangekomen namen we eerst een kijkje bij kijkhut 'De Grauwe Gans'. Op het eerste gezicht leek er niks te zitten, totdat ik uit het riet 3 nonnetjes (vrouwtjes, de mannetjes zijn zwart met wit) zag aan komen zwemmen. Helaas bleven ze op afstand, maar met de verrekijker toch mooi te bekijken.



















Maar verder waren er geen vogels te bekennen en gingen wij weer terug naar de Knardijk op weg naar kijkhut 'De Zeearend'. Maar toen wij op de Knardijk reden, zag mijn moeder plotseling een mannetjes edelhert onderaan de dijk staan. Deze had ons eerst niet door, maar wat later hield hij ons goed in de gaten. Prachtig om zo'n imposant beest van dichtbij te kunnen zien. Het is werkelijk altijd prijs in de OVP.






Hij bleef gelukkig lang staan, dus we hadden genoeg tijd om hem te bekijken/fotograferen. Daarna hebben we de auto geparkeerd en zijn we naar 'De Zeearend' gelopen, waar ik onderweg eerst 2 hindes zag, maar helaas waren ze bijna tam, want toen ik op 5 meter afstand van ze was bleven ze nog steeds liggen. Leuk om portretjes te maken, maar eigenlijk horen ze gewoon schuw te zijn natuurlijk.
Verder nog een roodborst gezien en een grote groep edelherten, die wel schuw waren.





En zo was het weer prachtig in de OVP. Hoewel het qua vogels wat tegenviel, uitgezonderd de nonnetjes, was het weer prachtig.

H.G.
Arné 

13 opmerkingen:

  1. Super Arne , de mooiste is die met al die hindes boven in het beeld heel mooi genomen !
    En het portretje ook geweldig.

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, dat edelhert tussen het riet!
    En de nonnetjes, gave waarneming. Ik zou bij die foto het bovenste randje er aghalen, dat leidt nu nogal af, vind ik ( hoop dat een beetje kritische opmerkingen mogen? goed bedoeld hoor!)
    Zo'n groep hindes is ook geweldig om te zien.

    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi Arre
    die edelherten het is daar altijd genieten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Arne,

    Ben de laatste weken ook 2 keer in het OVP geweest, en heb ook niet veel vogels op de foto kunnen krijgen. Maar ik mag er graag komen, en er zijn een hoop mooie hutten rondom.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is altijd mooi in de OVP, ik kom ook nooit iets tegen..;-)
    Maar een dagje weg met de familie is ook goud waard.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat was zeker de moeite waard wat hebben jullie genoten zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Arne, jammer dat het wat mager was wat vogels betreft, maar die Nonnetjes is toch wel een heel leuke waarneming.
    Van deze blog is foto3 mijn favoriet.
    En wat je zelf al zegt er valt toch altijd genoeg te genieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekkere rijke winterserie met veel herkenbaars maar wel prima op de foto...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het edelhert staat er prachtig op en het portret van de "tamme" hinde is toch ook erg mooi hoor.
    Nonnetjes heb ik ook alleen maar van heel ver gezien, maar al kun je ze niet goed fotograferen, het is inderdaad prachtig ze door de verrekijker te zien.
    Mooie serie.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Arné,

    Altijd mooi de OVP!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Altijd mooi om te zien die Edelherten. Normaal gesproken zie je ze van veel te grote afstand. Nu is mooi de tijd dat ze de begroeiing opzoeken. Gaaf hoor om zo'n man Edelhert te kunnen vastleggen. Er is inderdaad altijd wel wat moois te zien in de OVP.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie waarneming die nonnetjes.
    En de tamme hinde, je hebt er wel een prachtig portret van gemaakt, maar ik ken het gevoel. Dat heb ik met de vossen in de Waterleidingduinen.
    groetjes Ghtia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Allen dank voor de reacties.
    @ Loes: Natuurlijk mag dat, graag zelfs. Maar toch heb ik de foto express zo uitgesneden. Omdat je dan veel diepte krijgt en het brengt m.i. gelijk wat meer kleur in de foto.

    Gr.
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen