Welkom op mijn weblog. Hier zal ik u op de hoogte houden van al mijn belevenissen in de natuur. Als u het leuk vind, kunt u ook reageren op mijn foto's, wat ik zeer op prijs stelt. U kunt klikken op de foto voor groter formaat. Veel plezier bij het bekijken van mijn blog!

maandag 31 december 2012

De Goilberdingerwaard, maar nu beter..

Afgelopen zaterdag gaven ze goed weer op en om de vakantie niet helemaal grijs te laten verlopen, toch maar op pad gegaan. Weer ging ik naar de Goilberdingerwaard, deze keer met broertje Maarten van 9! We gingen met de fiets en op de heenweg deden we een zeer zeldzame waarneming (zeker voor de Vijfheerenlanden). We fietsten bij Schoonrewoerd en uit het niets riep m'n broertje ineens; daar, een Kleine bonte specht. Ik keek om en zag daar tot mijn grote verbazing inderdaad een vrouwtje kleine bonte specht zitten in een wilg. Voorzichtig stapte ik af, pakte m'n spullen en het bewijs was er.
We hebben wel een kwartier kunnen genieten van dit geweldige vogeltje. Niet erg schuw, maar wel erg beweeglijk. Helaas had ik tegenlicht en vaak zaten er takjes voor, maar toch ben ik blij met het resultaat!
En iets verderop liet ook de heggenmus zich nog mooi fotograferen.
Nadat de specht wegvloog, fietsten we door naar de Everdingen. Ondertussen belde Johan mij op, want hij wilde ook komen naar Goilberdingerwaard. 
Toen m'n broertje en ik daar in het gebied liepen hoorden we een hoog gepiep. En het bleek een goudhaantje te zijn. Het was erg moeilijk om deze er mooi vrij op te krijgen, maar hier liet hij zich mooi van dichtbij bekijken.
Toen Johan er even later aan kwam, zagen we opeens de ijsvogel vliegen. En omdat we nu beter licht hadden en ergens op een mooie plek konden gaan zitten, besloten we om het daarop te munten. 
We zaten er net een half uurtje, toen daar de ijsvogel er weer aan kwam en prachtig vlak voor ons kwam zitten. Hij bleef er even zitten, vloog iets verder achter wat takken en na een minuutje vloog ie helemaal weg en konden hem niet meer zien. Wat een adrenaline stootte er door mijn lijf, een geweldig moment. Zie hier het resultaat.
En 5 minuten later kwam die er weer aan, deze keer liet hij zich wat uitgebreider zien.
Maar hierna vloog de ijsvogel weg richting de Lek, om zich voorlopig niet meer te laten zien. Dus gingen we maar door de uiterwaarden lopen. Eerst vlogen er 3 grote zaagbekken over de Lek en na een tijdje konden we ook de torenvalk biddend van dichtbij fotograferen.
Nadat Johan naar huis was gegaan, gingen Maarten en ik het weer bij de ijsvogels proberen. We liepen een paar keer langs het water, maar zagen de ijsvogel niet. We gingen verder naar de plek waar we hem vanmorgen ook al hadden. Ik zette net m'n statief neer als daar ineens de ijsvogel er al aan kwam. We zaten nog niet heel dichtbij, maar toch liet hij zich weer mooi zien en sloten zo de dag mooi af.
En bij deze wens ik u nogmaals een goed en gezond 2013 toe.

Groet,
Arné

15 opmerkingen:

  1. Prachtige momenten en allemaal erg mooi vastgelegd, had je de ijsvogelfoto's vanuit een hutje gemaakt of kon je ze zo maken.
    Erg mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ijsvogelfoto's heb ik liggend op de grond gemaakt.

      Gr.
      Arné

      Verwijderen
  2. heerlijke momenten laat je ons weer zien,wel een mooi gebied .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie heb je gemaakt, de mooiste vind ik de biddende torenvalk.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Arne,
    Nog de beste wensen voor 2013, en wat laat je hier weer prachtige foto's zien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Happy New Year en dat we volgend jaar weer net zo van je foto's kunnen genieten. DIt is ook weer heel bijzonder om mee te mogen maken.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie weer Arné, met als uitblinker natuurlijk de Kleine Bonte Specht....unieke soort. De Ijsvogel heb je ook weer fraai weten vast te leggen.

    Een fijn, gelukkig en gezond 2013!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige serie Arnè! heerlijke platen.Een heel goed 2013 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Arné,

    Allereerst jij ook een goped en gezond 2013.
    Mooie platen laat je hierboven zien, met een aantal hele mooie ontmoetingen.
    De kleine bonte is wel heel mooi om te zien.
    Torenvalk staat er ook zeer fraai op.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge wat een goede waarnemer dat broertje van je. Samen zie je meer dan alleen. Leuk de specht, heb ik nog niet gezien.Ook het goudhaantje staat al een poos op mijn lijstje. Het ijsvogeltje zien is toch wel een unieke ervaring. Fijn vakantiedagje.
    beste wensen voor 2013 en dat je maar veel blogs gaat maken. Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ESTE CAMIÓN ──────▄▌▐▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▌
    ───▄▄██▌█ ░VA CARGADO DE MUCHO,---- ░▐
    ▄▄▄▌▐██▌█ ░░░AMOR!░░░____ ........****▐
    ███████▌█▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▌PAZ Y PROSPERIDAD*♥ feliz año 2013 , besinos
    ▀(@)▀▀▀▀▀▀▀(@)(@)▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀(@)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Arné, zoals je ziet is iedereen onder indruk van de Kleine bonte specht ik ook, zij staat er ook geweldig op en heel bijzonder, ook al is de ijsvogel zeker mooier dan de vorige serie en 2013 is nog lang genoeg om ergens waar iets minder zit plek is voor de ijsvogel een mooie stok neer te zetten waar hij dan bijna zeker op komt zitten om te vissen en weet niet of je een schuiltentje hebt maaar dat werkt goed om dichterbij te komen, succes !

    GR Michel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie weer Arné (maar goed dat "good-old-Maarten" mee was voor de KBS! :-)
    Een ijsvogel blijft altijd zeer bijzonder en mooi om te zien én te fotograferen! Hopelijk geen al te strenge vorst dit jaar...

    Groet, Johan

    P.S. wanneer komt Maarten met z'n eerste bloggie??

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo zeg, een kleine bonte specht voor onze regio is wel heel bijzonder! En je hebt 'm er nog mooi op staan ook. Gaaf hoor, Arné!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Moie waarneming die kleine bonte specht en zo vaak zie je ze niet. Je hebt hem ook redelijk goed op de foto weten te krijgen. Die serie van de ijsvogel is ook fraai evanals de torenvalk uit een eerder serie.
    Ik kwam toevallig op jouw blog terecht via weer een andere. Zo gaat dat. Je hebt een leuke blog met mooie foto's en leuke teksten. Ik ga hem in ieder geval volgen.
    Ik ben ook een vogelaar en fotograaf en je kunt mijn blog vinden op www.vogelskijkenmetpeter.blogspot.nl

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen