Welkom op mijn weblog. Hier zal ik u op de hoogte houden van al mijn belevenissen in de natuur. Als u het leuk vind, kunt u ook reageren op mijn foto's, wat ik zeer op prijs stelt. U kunt klikken op de foto voor groter formaat. Veel plezier bij het bekijken van mijn blog!

maandag 9 mei 2011

IJsvogels!

Ik heb sinds kort een ijsvogelstekkie ontdekt en het is nog redelijk in de buurt ook. En als je eenmaal een stekkie heb ontdekt, wil je er wel elke dag heen, dat is tenminste mijn ervaring.
Ik heb ze er wel eens eerder op gehad, maar dat was verder weg, in de Lepelaarsplassen, toen ik op de veluwe op vakantie was. Bij toeval kwam ik iemand tegen die bij een overhangende tak achter een camoflagekleed zat te wachten. Ik zag al dat het ging om een ijvogel. Na 20 min. al kwam de ijsvogel er al aan. Daarna niet meer gezien.

       
Het stroomde van de regen, maar toen de ijsvogel er eenmal zat, had ik er geen last meer van:-).

Het ijsvogelstekkie waar ik nu regelmatig zit, is een mooie plek. Alleen heb ik vaak last van tegenlicht. Dus je krijgt dan een felle rand om de ijsvogel heen. Daar is helaas niks aan te doen. s' Middags is dat gelukkig weg.
Ze hebben ook een nest iets verderop van waar ik zit. Die maken ze met hun snavel en poten. Ze graven een nestholte meestal in een omgevallen boom (dat is ook hier ook) of in een steil stuk grond. Dan graven ze dus met hun snavel en pootjes een nestholte van 50-100 cm. lang. Een hele klus dus. 
Ze komen vaak met een visje op het takje zitten (ook van een omgevallen boom), kijken even alle kanten op, om te kijken of er geen gevaar is, en ze vliegen vervolgens met vis naar de jongen toe, om die van het nodige voedsel te voorzien.

Hier een foto van de ijsvogelman (te zien aan de geheel zwarte snavel).

Vooral in de ochtend zijn de ijsvogels erg actief. Ze brengen visjes, ze poetsen hun verenkleed, en ze duiken ook vaak in het water om even een verfrissende duik te nemen. Helaas heb ik daar geen goede foto's van, want ze doen dat zo snel, dat je alleen maar een blauwe streep ziet.

Omdat ze het zo druk hebben met voeren e.d. zie je ze niet vaak met z'n tweeen. Daarom ben ik blij met deze foto toen ze 4 seconde met z'n tweeen op het takje zaten.

Ik besluit dit bericht met een foto van de ijsvogel met een visje. De compo is niet helemaal in orde, maar ben er toch blij mee.


Groeten,
Arne

2 opmerkingen:

  1. Hoi Arne

    Leuk stukje over de IJsvogels met mooie foto's!
    Zelf heb ik pas twee keer de IJsvogel gezien, afgelopen winter bij Fort Everdingen (daarna niet meer gezien) en in de Marienwaard bij Beesd. Ga je volgen!
    Succes!

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Kees,

    Bedankt voor je reactie. Ik had ook wel vaker een ijsvogel gezien, maar dan vliegend. En een vliegende ijsvogel op de foto zetten is toch knap lastig. De bijnaam is niet voor niets 'de blauwe flits'.

    Groeten, Arne

    BeantwoordenVerwijderen